Tranparency and Kindness in beauty products - Beauty

Transparency and Kindness in beauty products


There is a growing demand for tags, process, and pure, healthy and traceable products.

Required transparency & ethics

This development falls within the wellness movement now viewed in a holistic manner. Thus, just as the food industry which has been undergoing a revolution in the past few years as a response to sanitary crises, the beauty industry, in turn, commits to becoming transparent, beneficial and ethical.

Far from the traditional marketing vocabulary surrounding a supposedly complex science, millennials – demanding and informed – are pushing brands to get straight to the point and create a natural, simple and healthy compositions. This process forces them to raise their standards in terms of production, distribution, and image to offer clean initiatives and honest products.


Even in IT Business, a software company took up Agile principles and built a business based on trust, participation, transparency and "horizontality"

Less is more

Such a commitment favors a minimalist if not transparent packaging, thus comforting the idea of legibility, naturality, and wellness to add value to a clean and pure product free from any harmful ingredient.

Faced with over solicited consumers drowning in a surge of information, the winning strategy is minimal communication. Just a few words should suffice to describe a product, its use, and components.
In the US, a few small confidential brands are setting the tone such as Marie Véronique – a caring brand from California. Its credo is the “free from”: no sulfates, parabens, petrochemical base and gluten.

As for perfumes, the label Clean Reserve has a “sustainable” commitment and dynamic whose mission statement is to make “conscious” perfume collections from pure and ecological ingredients. The packaging is entirely recyclable glass bottles with a wooden cap made from the protected forest. Entirely transparent, the brand details its ecological manifesto on the packaging and within communication media.

Austrian label Susanne Kaufmann is also worth mentioning with a range of natural care made from mountain plants which ingredients are carefully explained and decrypted. There is also the label Meant – 100% made in USA – with its collection of 5 multifunctional products claiming total transparency on the tag.

 Dans le contexte actuel, on assiste à l’explosion d’une demande pour des étiquettes, des process et des produits purs, sains et traçables.

Transparence & éthique exigées

Cette évolution s’inscrit dans le mouvement du wellness qui s’envisage dorénavant de manière holistique. Ainsi de la même manière que la food opère une forme de révolution ces dernières années, en réponse aux crises sanitaires, l’univers de la beauté s’engage à son tour pour devenir transparente, bienfaisante et éthique.



Loin du vocabulaire marketing traditionnel tournant autour d’une pseudo science complexe, une génération de millennials exigeants et informés les poussent à aller droit au but et à créer des compositions naturelles, simples et saines. Une démarche qui oblige les marques à élever leur niveau d’exigence en matière de production, de distribution et d’image afin de proposer des initiatives clean et des produits honnêtes.

Less is more

Un engagement qui fait la part belle à un packaging minimal voire transparent et vient conforter l’idée de lisibilité, de naturalité et de bien-être pour valoriser un produit clean, pur et libre de tout ingrédient néfaste.

Face à des consommateurs sur sollicités et noyés dans un flot d’informations, la stratégie gagnante est celle d’une communication minimale. Seuls quelques mots doivent suffirent à décrire le produit, son utilité et ses composants.
Aux Etats-Unis, de petites marques confidentielles donnent le la, à l’image de Marie Véronique, marque de soins née en Californie. Son credo ? Le « sans » : sans sulfate, sans paraben, sans bases pétrochimiques et sans gluten.


Du coté du parfum, on note l’engagement et la dynamique « sustainable » du label Clean Reserve, dont le mission statement est de produire des collections de parfums « conscious » à partir d’ingrédients purs et écologiques logés dans des flacons en verre 100% recyclables dont le bouchon est en bois issus de forêts protégées. En toute transparence, la marque détaille son manifeste écologique sur son emballage et dans ses supports de communication.



On peut citer également le label autrichien Susanne Kaufmann, une ligne de soins naturels composée de plantes alpines dont les ingrédients sont soigneusement expliqués et décryptés, ou encore Meant – 100% made in USA – une collection de 5 produits multifonctions qui revendique une absolue transparence sur l’étiquette.

Comments

Popular Posts